Just me

...om allt, inget och det däremellan...

Förberedelse - pepparkaksbak

Publicerad 2010-12-06 22:10:12 i Favvo,

Ikväll har jag gett mig på att göra egen pepparkaksdeg, superenkelt och gott!! :) Så här blev det:



Smält smör i kastrull



Jag valde att hälla socker, kanel, ingefäran, kryddnejlikan för sig i en bunke innan jag hällde i den i kastrullen



Så blev det en smet som såg ut såg här. Vid den här laget hällde jag i ljus sirap och vatten, rörde om och drog av kastrullen från plattan



Hällde mjöl och bikarbonat i en separat bunke innan jag blandade ner det med resten i kastrullen. Tog lite i taget för att se hur degen blev (använde inte allt mjöl)



Och så här fin blev den!! Nu ska den stå kylt under natten. Bakning sker imorgon, återkommer med resultatet!!

Recept(halv sats):

100 g smör (jag använde mjölkfritt för att vara allergivänlig)
1,5 dl socker
1/4 tsk kryddnejlika
2 1/2 tsk kanel
2 1/2 tsk ingefära
1/2 dl vatten
2,5 msk sirap
1 tsk bikarbonat
ca 4-5 dl vetemjöl

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela